Bij ons draait alles om vertrouwen | Interview OF juni 2020

“Mous, dat zijn wij. Bij ons draait alles om mensen en vertrouwen.” Directeur Hidde Kriele zet meteen de toon voor ons interview met Mous Waterbeheer. Het is duidelijk: we hebben te maken met een gedreven club mensen. “Wij zijn een club van doeners die óók nadenken. We willen ontzettend graag het probleem van onze klant oplossen.”

 

Lees het artikel in de juni 2020 editie van Ondernemend Friesland:

 

 

 

Mous Waterbeheer is opgericht in 1977 en leverde vooral technische installaties voor rioolgemalen. Kriele: “We zijn sterk in riooltechniek, maar we zetten onze kennis ook in voor bruggen en sluizen. Daar worden dezelfde besturingstechnieken gebruikt en we komen dezelfde klanten tegen: overheden zoals gemeenten en waterschappen.” In klantrelaties staan samenwerking en oplossingsgerichtheid centraal. “Onze verbeterteams buigen zich voortdurend over de vraag: hoe kunnen we onze klanten nóg beter van dienst zijn?”


Vakkennis en samenwerking


Door vergrijzing loopt de kennis over het werk terug bij klanten, weet commercieel directeur Steffen Jorritsma. “Zij maken graag gebruik van onze expertise. Maar we zijn geen adviesbureau: onze monteurs in het veld zijn onze beste vertegenwoordigers. Die kunnen het probleem ter plekke aanwijzen en oplossen. Dat wordt enorm gewaardeerd.” Klanten zoeken partijen die technische kennis bij elkaar brengen, vertelt Jorritsma. “We werken steeds vaker in bouwteams, waarin ook alles om vertrouwen draait. In zo’n bouwteam worden problemen snel opgelost, waardoor de doorlooptijd van projecten veel lager is. We trekken samen de kar, zodat de klant niet voorop hoeft te lopen.”


Alle kennis in huis


Jacob Groeneveld, Manager Productie, somt op welke kennis Mous in huis heeft: “Elektrotechniek, procestechniek, industriële automatisering en werktuigbouwkunde. Onze flexibele specialisten hebben overal een oplossing voor.” Groeneveld vertelt over de programmeurs die de wens van de klant vertalen in een functioneel ontwerp en software. “Gebruiksvriendelijk en eenvoudig te bedienen.” Zo’n systeem wordt in een besturingskast geplaatst, die bij Mous zelf wordt gemaakt. “Klanten hebben vaak specifieke wensen, wij zijn sterk in dat maatwerk.” Ook voor pompinstallaties draait het team zijn hand niet om. “Kleine pompen neem je zo mee het veld in, maar er zijn ook pompen die een ton wegen en met een hijskraan worden geplaatst.” Ook hier heeft de klant geen omkijken naar.


Dynamische klussen


Henk Akkerman, Manager Service & Montage, bevestigt dit. “Wij werken met een vertrouwde club monteurs, die aan een half woord genoeg hebben. Onze jongens werken continu samen met de klanten, zij kunnen op locatie snel aanpassingen doen.” Niet alleen grote klussen, zoals het renoveren van een gemaal, vindt Akkerman mooi. “Juist de kleinere klussen maken ons werk dynamisch. Onze serviceafdeling heeft een 24-uurs storingsdienst. Wij zijn er meteen bij als er pompen vastdraaien en afvalwater niet afgevoerd kan worden.” Mous monitort alle data van de aangesloten gemalen. Vanuit die analyse worden problemen getackeld voordat ze gevolgen hebben. “Cruciaal is dat transport en afvoer van afvalwater continu doorgaat. Daar vertrouwen onze klanten op.”


Directeur Kriele heeft glimmend van trots de verhalen van zijn collega’s aangehoord. “Zie je: dat vertrouwen komt steeds terug. We doen waar we goed in zijn, maar dat kunnen we alleen doen omdat we sterke partijen en goede klanten om ons heen hebben. Daar zijn we trots op.”